Statut Przyparafialnej Poradni Życia Rodzinnego w Pogrzebieniu

Rozdział I - Postanowienia ogólne

    1. Przyparafialna Poradnia Życia Rodzinnego, zwana dalej "Poradnią", zostaje powołana przez proboszcza rzymsko-katolickiej parafii p.w. św. Bartłomieja w Pogrzebieniu, działa na terenie parafii Pogrzebień / Archidiecezja katowicka i posiada własną pieczęć.
    2. Poradnia powstaje z inicjatywy proboszcza i Rady Duszpasterskiej Parafii
    3. Siedziba Ośrodka znajduje się w Pogrzebieniu, ul. Brzezka 4A, 44-285 Kornowac
    4. Poradnia działa na podstawie postanowień niniejszego statutu oraz przepisów Kodeksu Prawa Kanonicznego

Rozdział II - Cele, zadania i przedmiot działalności poradni

    1. Podstawowymi celami Poradni są:
      1. kształtowanie osoby ludzkiej;
      2. świadczenie pomocy duchowej i psychologicznej w oparciu o chrześcijańską koncepcję człowieka uwzględniającą wymiary: duchowy, psychiczny, społeczny i biologiczny;
      3. krzewienie idei pomocy bliźnim i postaw społecznych temu sprzyjających.
    2. Poradnia ma charakter oświatowo - wychowawczy, charytatywno - opiekuńczy i formacyjny.
    3. Do zadań Poradni należy:
      1. formacja osoby ludzkiej przygotowująca do czynnego udziału w życiu publicznym i dojrzałego podejmowania posługi w Kościele i społeczności świeckiej, szczególnie do pomocy osobom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
      2. pomoc w rozeznaniu powołania i w rozwiązywaniu trudności związanych z dokonywanym wyborem;
      3. wypełnianie nauczycielskiej misji Kościoła i promowanie wartości chrześcijańskich;
      4. udzielanie pomocy psychologicznej i religijnej osobom przeżywającym trudności życiowe, a także znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej i zdrowotnej;
      5. pomoc osobom, które zetknęły się z sektami lub były poddane psychomanipulacji;
      6. propagowanie pełnego rozwoju osoby ludzkiej, uwzględniającego dążenie do zintegrowanego rozwoju psychicznego i duchowego;
      7. troska o małżeństwo i rodzinę, pomoc małżeństwom i rodzinom znajdującym się w kryzysie;
      8. przygotowanie do małżeństwa i odpowiedzialnego rodzicielstwa;
      9. pomoc matkom oczekującym potomstwa i ochrona życia poczętego;
      10. poznawanie i upowszechnianie chrześcijańskiej koncepcji osoby ludzkiej;
      11. profilaktyka uzależnień oraz pomoc osobom uzależnionym i współuzależnionym.

Rozdział III - Formy działalności

    1. Poradnia realizuje swoje zadania poprzez działalność odpłatną i nieodpłatną.
    2. Odpłatna działalność prowadzona może być w następującym zakresie:
      1. prowadzenie kursów, konferencji, szkoleń i sympozjów;
      2. nauczanie naturalnych metod planowania rodziny;
      3. udzielanie porad prawnych z zakresu prawa cywilnego i kościelnego.
    3. Nieodpłatna działalność prowadzona będzie w następującym zakresie:
      1. doradztwo psychologiczne;
      2. psychoterapia indywidualna i grupowa, zarówno doraźna jak i długoterminowa;
      3. doradztwo duchowe;
      4. przygotowanie osób dorosłych do sakramentów wtajemniczenia chrześcijańskiego;
      5. działalność edukacyjna;
      6. doradztwo zawodowe;
      7. prowadzenie poradni psychologiczno-pedagogicznej;
      8. udzielanie porad prawnych z zakresu prawa cywilnego i kościelnego;
      9. przygotowanie do małżeństwa;
      10. propagowanie i nauczanie naturalnych metod planowania rodziny;
      11. tworzenie grup wsparcia i koordynacja ich pracy;
      12. prowadzenie biblioteki niepublicznej;
      13. prowadzenie badań naukowych z zakresu psychologii, pedagogiki i duchowości;
      14. telefon zaufania.
    4. Dla lepszego wypełniania swoich działań Poradnia może współpracować z organizacjami oraz stowarzyszeniami kościelnymi i świeckimi wspierającymi rozwój duchowości i działalność psychologiczno - wychowawczą.

Rozdział IV - Struktura poradni

    1. Organami Poradni są: dyrektor, rada nadzorcza.
    2. Dyrektora mianuje proboszcz parafii po konsultacji z radą duszpasterską, którzy tworzą radę nadzorczą.
    3. Do obowiązków rady nadzorczej należą:
      1. troska o wypełnianie celów i zadań Poradni;
      2. organizowanie i nadzorowanie działalności Poradni;
      3. kontrola działalności majątkowej i finansowej Poradni;
      4. rozpatrywanie corocznych sprawozdań Dyrektora z działalności Poradni;
      5. zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych Poradni.
    4. Do obowiązków dyrektora należą:
      1. kierowanie pracami Poradni;
      2. powoływanie do istnienia działów Poradni;
      3. reprezentowanie Poradni wobec władz kościelnych i państwowych;
      4. odpowiedzialność za gospodarkę finansową Poradni;
      5. przedstawianie Radzie Nadzorczej corocznych sprawozdań z działalności Poradni.
    5. Rada nadzorcza zbiera się raz w roku oraz w razie potrzeby.
    6. Rada nadzorcza wyraża swoje stanowisko w formie uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów.
    7. W skład Poradni wchodzą następujące działy:
      1. ośrodek duchowości chrześcijańskiej i kierownictwa duchowego;
      2. ośrodek poradnictwa;
      3. poradnia małżeńska i rodzinna;
      4. centrum pomocy osobom uzależnionym i współuzależnionym;
      5. poradnia prawna.

Rozdział V - Zasady finansowania

    1. Ośrodek utrzymuje się ze środków przekazanych na ten cel przez Radę Nadzorczą. Archidiecezja Katowicka nie ponosi żadnej odpowiedzialności finansowej za Poradnię. Wszelkie zobowiązania finansowe Ośrodek pokrywa z własnego majątku.
    2. Bieżący nadzór nad sprawami finansowymi Poradni sprawuje Dyrektor.
    3. Dla zapewnienia realizacji celów i zadań Poradnia może czerpać przychody z następujących źródeł:
      1. odpłatnej działalności określonej w pkt. 9 statutu;
      2. dotacji i subwencji z budżetów organów samorządowych, rządowych, unijnych;
      3. dotacji, darowizn, spadków i zapisów z terenu Polski i z zagranicy;
      4. dobrowolnych ofiar od osób fizycznych i prawnych;
      5. zbiórek i imprez publicznych;
      6. innych przychodów.
    4. Osoby pracujące w Poradni wykonują swoje świadczenia:
      1. na zasadzie wolontariatu;
      2. na zasadzie umowy o dzieło, jeśli zaistnieje taka konieczność;
    5. Rada nadzorcza corocznie na swoim pierwszym posiedzeniu ustala, zatwierdza i przyznaje kwotę pozostającą do dyspozycji Poradni.

Rozdział VI - Postanowienia końcowe

  1. Statut Poradni jest zatwierdzony przez proboszcza Parafii w Pogrzebieniu
  2. Zmiany w statucie wymagają zatwierdzenia proboszcza.
  3. Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia.
  4. Likwidacja Poradni może nastąpić decyzją proboszcza.
  5. W wypadku likwidacji Poradni cały jej majątek, pozostały po likwidacji, przechodzi na własność Parafii p.w. św. Bartłomieja w Pogrzebieniu.

Niniejszy Statut zatwierdzam 
i z dniem dzisiejszym wprowadzam w życie. 
ks. Jan Dubas - proboszcz

Pogrzebień, 13.03.2007 r.

Drukuj E-mail

Poradnia Rodzinna czynna

Środa 19:00 - 21:00

Adres

Przyparafialna Poradnia

Życia Rodzinnego

w Pogrzebieniu

ul. Brzezka 4a

Pogrzebień

44-285 Kornowac

Miejsce spotkań

Oratorium młodzieżowe w Pogrzebieniu

ul. Farna 2

Kontakt

Katarzyna Franica

+48 692 188 000

poradnia.pogrzebien@wp.pl